O rozdílu v práci marketingového specialisty pro e-shop a pro web bez košíku

Jste zde

Poslední roky jsem strávil prací pro klienty v e-commerce. Pro weby bez košíku jsem pracoval také. Řídil projekty a poznal je do hloubky. Nějak jsem si doteď nenašel chvilku, na filozofování nad rozdílem mezi nimi. A dnes jsem se nad tím pozastavil.

Jaký je rozdíl v marketingu e-commerce a webů bez košíku

V Punkteru se zaměřujeme na marketing pro weby bez košíku. Tedy na marketing pro ne-eshopy. Technicky je spousta činností velmi podobných jako u kolegů z e-commerce. PPC reklama je pořád PPC, byť některé typy kampaní nepoužijeme. SEO je stále o vyhledávačích, a tak bychom mohli pokračovat. Přesto je tu rozdíl. Obchází v mých očích snad všechny činnosti marketingového specialisty. Ale jak ho popsat?

 

Popisuje ho slůvko „vědět“.

 

Řeknete si, že "vědět" by měl pro svou dobrou práci každý. A já s tím budu souhlasit. Ale namítnu, že je velký rozdíl v roli toho vědění. Když se nyní zamýšlím nad rozdílem v práci marketingových specialistů pracujících pro e-shopy a pro weby bez košíku. Podívejme se na jejich denní rutinu. V praxi řada e-shopů naskladní zboží a čeká, zda se začne prodávat. Řeší tak pozice na cenových srovnávačích, klíčová slova v PPC či SEO – a to často naplňuje jejich představu poznání. Pro web bez košíku tohle ale nestačí. Jak bych mohl dobře tvořit kampaně pro strojní součástky, když neznám konkurenty, jejich distribuční sítě, cenové hladiny, když neznám nákupní zvyklosti zákazníků, když nevím co a kde se o mě i mých konkurentech povídá? Jak bych měl propagovat dobře cukrárnu, když nevím, jaké druhy zákusků zrovna frčí, co se povídá v televizních pořadech o vaření, jaká je nálada vůči BIO, RAW a podobně?

Tedy on by měl „vědět“ i ten marketér co pracuje pro e-shop. Ale u nás u webů bez košíku nemáme tu pomocnou berličku v podobě skladu zboží (hodně to zjednoduším, ale u e-shopů je ve většině případů určitý nákupní proces. Klient zboží koupí, zaplatí, dopravce ho přiveze, prodejce počítá PNO - podíl nákladů na obratu… a hodně podobné je to skoro všude). A taky standardizovanějších procesů. Všichni prodávají nějaké zboží, co se dá spočítat, řeší analytiku, PNO a podobně.

A to je důvod, proč Petr napsal článek o monitoringu médií. Proč představil Google Alerts. To je důležitá součást „vědění“. To je důvod, proč představíme další nástroje, které pomáhají marketérům získávat informace, proč bychom chtěli vysvětlovat proč vědět, případně jak to využít.